2020 m. gegužės 11 d.

Sveiki visi, dideli ir maži! Tikiuosi kad smagiai leidžiate laiką namuose. O kad būtų dar smagiau, siūlau pažaisti keletą žaidimų.
Jūsų namuose daug įvairiausių daiktų. Paieškokite, gal atrasite daiktą, kurio pavadinimo pirmas garsas būtų Š (gal šaukštas, šokoladas, švilpynė, šalikas…); atraskite daiktą, kurio pavadinimo pirmas garsas būtų S (gal sijonas, sviestas, sausainis, spinta, sofa…); kai pirmas garsas R (gal raktas, radija, radijatorius, ridikas…). Galite pasakyti pirmą Jūsų, mamos, tėčio ar kt. vardo garsą, o paskui paieškoti daiktų, kurių pavadinimo pirmas garsas būtų toks pat kaip ir Jūsų ar kito šeimos nario pirmas vardo garsas. Smagiai leiskite laiką kartu…
Jūs visi jau dideli vaikai ir tikrai žinote, kaip elgtis galima ir kaip – ne. Pažiūrėkit ir pasakykit, kodėl toks elgesys yra netinkamas. Kas gali nutikti? Papasakokite…

 

O ką veikti būtų smagu leidžiant laiką namuose? Žinote, taip? Žinoma: dalintis žaislais su broliu ar sese, draugauti, kartu saugiai žaisti, statyti, piešti, klausyti mamos ir tėčio, padėti jiems atlikti įvairius darbus, susitvarkyti savo žaislus ir t.t. Būdami šalia suaugusių žmonių visą dieną Jūs matote, kiek daug reikia nuveikti, kad namuose būtų gera, šilta ir jauku. Prisiminkite ir papasakokite, ką reikia padaryti, kad:
• Išvirtume kopūstų sriubą?
• Kad iškeptume blynus?
• Kad mūsų rūbeliai būtų švarūs ir tvarkingi?
• Kad kambariai būtų tvarkingi?
• Kad darželyje augtų ir žydėtų gėlės?…

Kai būname namuose galime tik prisiminti, kur ir kaip anksčiau keliavote. Žmogus yra sukūręs daug įvairiausių transporto priemonių, kuriomis galime pasiekti ne tik kitus miestus ar kaimus, bet ir kitas šalis. Pavadink, ką čia matai? Pasakyk, kaip žmonės keliaus šiomis priemonėmis: plauks, važiuos ar skris? Atsakyk pilnu sakiniu.

Jei keliautum, pagalvok, kur sutiktum šuniuką, balandį, ruonį, barsuką, briedį, erelį, banginį, medūzą, žvirblį, kregždutę, zylę, lūšį, jūros vėžlį, genį, ežiuką, lydeką, boružėlę ir t.t. Danguje, žemėje ar vandenyje? Atsakyk pilnu sakiniu.

Gerai praleisk laiką su šeima!

Logopedė – specialioji pedagogė Daiva

2020 m. gegužės 4 d.

Sveiki visi, dideli ir maži, dar sykį. Ar žaidžiate kalbinius žaidimus namuose? O gal bandote pažaisti pirštukų žaidimus? Tikriausiai daug piešiate, karpote, klijuojate ar kitus darbelius dirbate… Dabar, kai prasideda paskutinis pavasario mėnuo, kai saulutė vis aukščiau kyla, šviečia ir šildo, žmonės vis daugiau laiko praleidžia kieme, gamtoje. Ir jūs, tikriausiai, padedate tėveliams ar seneliams nudirbti įvairiausius darbus sode, kieme ar darže? O ar visus darbo įrankius pažįstate ir žinote, ką su jais galima nuveikti? Pažiūrėkite, pavadinkite ir pasakykite, kam šie daiktai žmonėms reikalingi?

O sandėliuke tikriausiai dar daugiau įvairių darbo įrankių yra, kurie labai palengvina darbus sode… Paklauskit suaugusiųjų, kaip jie vadinasi ir kam naudojami.
Būdami kieme ar namuose, Jūs girdite daug įvairiausių garsų, bet ar visada galite pasakyti, ką išgirdote? Gal tai koks paukštis čiulbėjo, gal tai buvo važiuojančios mašinos garsas, gal tekančio vandens, skambančio žadintuvo, telefono ar skambučio garsas? Paklausyk ir pasakyk, ką išgirdai:

O pasitikrinti, kas skleidė šiuos garsus gali čia:

O dabar užsimerk ir pasakyk, ką girdi aplinkui tu? Gali paprašyti, kad kitas žmogus tau padėtų pažaisti žaidimą ,,Atspėk, kas čia buvo?” (Ką išgirdai?) Ir kaip tau sekėsi? Ar atspėjai, kas skleidė šiuos garsus? Tokios buvo mįslės tavo ausytėms. O dabar dar keletas mįslių tavo akytėms. Atspėk, kieno čia snukutis, nasrai, kieno straublys, o gal snapelis?

Ar atspėjai? O pasitikrinti visada galėsi čia :

O kur tavo nosytė tu tikrai žinai?
Ir dar viena užduotėlė. Dažnai nutinka daug įvairiausių dalykų ir tam būna priežastis. Pagalvok ir pasakyk, kaip tu manai, kodėl taip nutiko arba kodėl taip darome?
Vaikas verkia, nes … .
Eglei skauda gerklę, nes… .
Žiemą eidami į kiemą mes šiltai apsivelkame todėl, kad…. .
Mama aprišo Simui pirštą todėl, kad … .
Vaikas skaito knygas, nes … .
Rokas valgo arbūzą todėl, kad… .
Ir dar pagalvok ir pasakyk, kas bus po to arba kas nutiks, kai:
Kai pavalgysiu, aš … .
Kai mama pavargsta, ji… .
Kai žmogui skauda galvą, jis … .
Kai ateis vasara, aš … .
Kai ateina vėlus vakaras, žmonės… .
Kai žmogus nuliūsta, jis … .

Tikiuosi, kad tau patiko … Gražios prasidėjusios savaitės tau linki logopedė – specialioji pedagogė Daiva!

2020 m. balandžio 27 d.

Sveiki visi dar kartą. Visų, visų pasiilgau labai. Kaip jūs gyvenat, ką veikiat, gal pamatėt ar sužinojot kokių naujų įdomių dalykų?…. Saulutė vis labiau žadina gamtą, kviečia vaikus į kiemą, vis linksmiau skamba paukščių balsai, vis daugiau spalvų galime pamatyti aplinkui, pievose ir miškuose… ir jau kitą sekmadienį dar viena graži pavasario šventė ateis į Jūsų namus. Ar žinote kokia? Taip, tai – Mamytės diena. Žinau, kad auklėtojos pamokys tave eilėraštukų, kuriais galėsi pasveikinti mamytę, o aš noriu tave pamokyti naujo pirštų žaidimo apie tave , vaike. Mamytė labai džiaugiasi turėdama tave, tokį nepaprastą ir įdomų vaiką. Pažaisk šį pirštų žaidimą kartu su manim, o paskui parodyk mamai, tėčiui ar seneliams…

Aš turiu dvi rankeles
Kad leliją pasodinčiau,
Kad paglostyčiau šuniuką,
Kad paukštelį pamaitinčiau.
Aš turiu dvi rankeles,
Kad linksmai katučių pločiau.
Dar man duotos dvi kojelės,
Šokt su kiškiais ir drugeliais,
šokt lauke per patį lietų,
kad saulutė suspindėtų.
Dvi kojelės – eit į tolį
Ir iš tolo grįžt namolio.

Kai aš buvau maža, svajojau, kad, kai užaugsiu, būsiu ledų pardavėja… Nes labai mėgau ledus. O kuo užaugę norėtumėte būti Jūs? O ko, kaip Jūs manot, jums reikės, jeigu būsit pardavėju? Siuvėju? Vairuotoju? Sportininku? Policininku? Gydytoju? Mokytoju? Dailininku? Muzikantu? Šokėju? Virėju? Jūreiviu? Ir t.t. Atsakykite į šiuos klausimus pilnu sakiniu, o ne vienu žodžiu. O gal atpažįstate, kokių profesijų žmonės nupiešti čia? Kokių darbo priemonių jiems reikia?

Šiuo metu, kai daug laiko praleidžiame namuose, ir vis dar negalime daug keliauti, laisvai lankytis parduotuvėse, kavinėse ar kitose viešose vietose, bet galime pažaisti smagų žaidimą – PARDAVĖJAS. Tiesiog Jūs turite pasakyti daikto, kurį norėtumėte ,,parduoti” pavadinimo pirmą raidę, o kitas žaidimo dalyvis gali bandyti atspėti, ką gi jūs ,,parduodate”. Pavyzdžiui, tu, vaike, gali sugalvoti, jog parduodi ‘’Robotą”, bet pasakyti gali tik pirmą žodžio garsą R, o kiti tegul bando atspėti, ką gi tu parduodi, tol, kol atspės arba iškels aukštyn rankas ir pasiduos… Paskui galit apsikeist vietomis, žaisti su sese ar broliu, ar visa šeima… Kuo daugiau žaidime bus ,,pirkėjų”, tuo smagiau, o atspėjęs prekės pavadinimą ,,pirkėjas” taps ,,pardavėju”. Linksmai praleisite laiką kartu!

Oras vis labiau šyla ir greit ateis laikas, kai galėsim daugiau laiko praleisti kieme, kur mūsų lauks pramogos, įvairiausi linksmi dalykai, skanumynai… Pažaiskime, vaikai. Kiek čia matote arbūzo skiltelių, vyšnių, krabų, kriauklių, ananasų, kibirėlių su smėliu, ledų? Man nepavyksta suskaičiuoti paveikslėlių, kurie pasislėpę ir susipynę, gal galite man padėti? Ko daugiausia, o ko mažiausia čia matai?

Džiaugiuosi labai, jeigu žaidėte mano pasiūlytus kalbinius žaidimus…

Logopedė – specialioji pedagogė Daiva

 

2020 m. balandžio 20 d.

Dar kartą sveiki visi, plepučiai vaikučiai ir jų tėveliai, sakau Jums aš, logopedė Daiva. Ar kada pagalvojote, kodėl taip sunku ištarti kai kuriuos žodžius? Jūs augat didyn ir sunkių žodelių pasitaiko vis mažiau, bet kai kuriuos žodžius ištarti būna sunku net priešmokyklinės grupės vaikams. Vieni žodžiai yra trumpi ir lengvi, tokie kaip AŠ, TU, MES…, kiti – ilgesni, pavyzdžiui SAGA, GĖLĖ, NAMAS arba ŽVAIDŽDĖ, AVILYS, KAMBARYS…ir patys ilgiausi bei sunkiausi KROKODILAS, RAGANOSIS, VAIVORYKŠTĖ, FUTBOLININKAS….

Pažaiskit žaidimą ,,ILGAS – TRUMPAS ŽODIS”. Jis žaidžiamas taip: paprašykit, kad suaugęs žmogus pasakytų du arba tris žodžius (arba pavadinkite kambaryje esančius daiktus), o jūs juos ,,padalinkit” suplodami tiek kartų, kiek žodis turi skiemenukų ir pasakykit, kuris žodis trumpas, kuris – ilgesnis, o kuris – ilgiausias. Pvz.: vienas žaidimo dalyvis pavadina, o kitas suploja rankomis, ,,padalina” žodelius ir pasako, kuris jų buvo trumpas, kuris ilgesnis, o kuris – ilgiausias: so-fa, sek-ci-ja, te-le-vi-zo-rius…. Paskui galit apsikeisti. Paieškokit namuose daiktų, kurių pavadinimai yra patys ilgiausi, o kurių – trumpi… O gal dar išgirdote pirmą žodžio garsą? Šį žaidimą jau gali pamėginti žaisti penkerių metų ir vyresni vaikučiai.

Plojom, plojom, net delniukai paskaudo…O kai man kažkur suskausta, aš pučiu tą vietą. Papūskim delniukus…ir dar sykį, ir dar…Oho ho, kokie stiprūs Jūsų plaučiai! Galime pažaisti daug įvairiausių pūtimo žaidimų: nupūskit vatos kamuoliuką nuo stalo, įpūskit vatos kamuoliuką į vartus, pūskit plunksneles, balionus, muilo burbulus, per šiaudelį į vandenį, dūdeles, švilpynes, pienių pūkus, kurių jau greit bus pilnos pievos, žvakutę, kurią galite įsmeigti į plasteliną ir kurią užpūsti – ne juokų darbas… Galit ir eilėraštuką pasimokyt:

Nuo šiaudelio atitrūkęs
Kyla muilo burbuliukas
Krypt ūselį
Strykt į šalį
Kas mane pavyti gali?

 

Na negalime mes šiuo metu daug keliauti, visos dienos leisti kieme ar parke, bet galime užsimerkti ir įsivaizduoti, kad išejome pasivaikščioti į mišką. Juk toks įdomus pasaulis už lango. Tėveliai, paklauskite vaiko, kas auga miške? Ar tik medžiai ir krūmai? O kas gyvena miške? Juk miškas – gausybės žvėrelių ir paukščių namai. Tik pažiūrėkit ir pasakykit, kas straksi ant šakos? Kas susisuko lizdą dreveje? Kas nuo vilko slepiasi urvelyje? O gal už medžio? Gal po krūmu? O ko, tavo manymu, bijo stirniukas? Pažiūrėkit, ar visus šiuos gyvūnus pažįstat? Kokiems gyvūnams miškas yra namai? Ar žinai, kaip vadinami gyvūnų jaunikliai? Pamėginkit juos atrasti paveikslėlyje…

Žinau, kad daug įvairiausios veiklos Jūs ir patys sugalvojate…O aš norėčiau Jums pasiūlyti dar vieną žaidimą – lobio ieškoti… O kad įdomu būtų ir linksma, pasiverskim piratais ir pirmyn! Paprašykit, kad suaugęs žmogus jums padėtų… Tėti ar mamyte, padėkit! Paslėpkit žaislą, saldumyną, prizą …ką sugalvosit, o vaikui pateikit instrukcijas, kaip jį rast… Pvz.: eik tiesiai tris žingsnius, perlįsk po stalu, apeik aplink kėdę dusyk, eik į kairę penkis žingsnius, pašok šešis kartus, apsisuk, atidaryk sekcijos trečią stalčių nuo viršaus …..ką radai? Šį žaidimą galit žaisti ir kieme, bus dar smagiau… Gražių akimirkų leidžiant laiką drauge.
Jau plojom, pūtėm, prisiminėm miško gyventojus, lobio ieškojom…dar norėčiau pažaisti su jumis vieną gražų žaidimą rankų pirštams mankštinti apie saulytę, kuri vis labiau žadina gamtą.

Pabandykim kartu:

Siųsdama po spindulėlį,
Saulė mums kas dieną linki:
Žolei – prasikalt pro lapą,
Žiedui – skleisti svaigų kvapą,
Medžiui – kelt žalias šakas,
Paukščiui – kalbinti lankas,
Upei – atspindėti dangų,
Man – kiekvieną dieną augti
Ir kas rytą saulės laukti.

Gražaus laiko visiems jums linki logopedė – specialioji pedagogė Daiva!

 

2020 m. balandžio 14 d.

Sveiki, vaikai, sakau jums jau trečią sykį…Praėjo graži pavasario šventė – Velykos. Ar buvo pas jus užsukęs Velykų kiškutis? Ir pas mane buvo…Tik pažiūrėkit, kur jis slapstėsi:

Pasakykit, tai kur gi jis pasislėpęs?

O pasitikrinti, ar Jūs teisūs visada galite čia:

Galvoju, kad jums, kaip ir man būna visokių dienų: ir gerų, linksmų, ir nelabai…Labai, labai pasiilgau Jūsų visų ir mūsų darželio… Kai man būna liūdna, aš su savo vaikais žaidžiu žaidimą Tiesa ar melas. Pabandykit, gal ir Jums patiks. Pasikvieskit tėvelius, brolius ar seses, ir pažaiskite kartu. Kaip gi jis žaidžiamas? O gi visai paprastai….Mama ar tėtis pasako tau žinią, o tu turi pasakyt tiesa tai ar melas, ir, jei tiesa, pakartoti, o jei melas – pasakyti teisingai. Bus daug linksmo juoko visai šeimai. Naujienos gali būti ir tokios:
– Bitės gyvena avilyje. Taip, tai tiesa, bites gyvena avilyje.
– Mačiau, kaip vanagas pagavo ir nunešė šerną. Ne, melas, negali būti…Gal matei, kaip vanagas pagavo ir nunešė viščiuką.
– Ar žinai, kad krokodilas skraido? Ne, melas, krokodilas plaukia.
– Mokytojas stato namus. Ne, mokytojas mokina vaikus.
– Višta lesa slieką. Taip, tiesa, višta lesa slieką.
– Raketa skrenda į kosmosą. Taip, tiesa, raketa skrenda į kosmosą.
– Žibutės žydi rudenį. Ne, melas, žibutės žydi pavasarį.
– Žuvys gyvena dykumoje. Ne, melas, žuvys gyvena vandenyje.
– Musmirė yra nuodingas grybas. Taip, tiesa, musmirė yra nuodingas grybas.
– Vaikai mėgsta žaisti. Taip, tiesa, vaikai labia mėgsta žaisti.
– Šuo miaukia. Ne, melas, šuo loja, o katė miaukia.
– Zebrą, žirafą, liūtą ir kitus žvėris gali pamatyti zoologijos sode. Taip, tiesa, Zebrą, žirafą, liūtą ir kitus žvėris gali pamatyti zoologijos sode.
Ir tu pats gali sugalvoti daug įvairiausių naujienų, pasakyti jas kitiems, bet ar pavyks apgauti mamą ar tėtį, dar nežinia …

Mūsų rankytės moka ploti ir ne bet kaip, o taip, kaip suplojo mama ar tėtis… o jie gali, taip kaip tu? Pamėginkit atkartoti vienas kito atliktą (suplotą rankomis, sutrepsėtą kojomis) ritmą ar atliktus judesius…Ritmą, judesius pamažu sunkinkite ir greitinkite. Tai smagus laiko leidimo būdas kartu…

Mūsų pirštukai moka daug įvairiausių dalykų: piešti, žaisti, nešti, dėlioti ir…pasakas sekti. Pabandykime kartu pažaisti šį pirštų žaidimą: Maža pilka pelytė
Surado pirštinytę…
Minkštą ir šiltą,
Plačią ir ilgą.
Pelytė mamytė
Nuneš pirštinytę į savo urvelį,
Kur laukia vaikeliai….
Užmigs tuoj peliukai
Šiltoj pirštinytėj…
Ir glostys visus juos
Pelytė mamytė…
Šitas peliukas nori miegelio,
Šitas atsigulė jau į lovelę,
Šitam peliukui akys merkias,
Šis peliukas miega, knarkia…
Ššš… tu, mažyli, būk tylus,
Nes gali pažadint broliukus.

 

Gražių, šiltų akimirkų tau ir tavo šeimai linki logopedė-specialioji pedagogė Daiva. Iki!

2020 m. balandžio 6 d.

Sveiki vaikai. Šį laišką rašau Jums, bet paprašykite, kad tėtis ar mama jį perskaitytų. Žinau, kad daug smagiau žaisti ir mokytis namuose ne vienam, o su broliu ar sese, su tėvais ar seneliais. Pabandykite kartu smagiai pažaisti:
• Vaikai, paprašykite, kad mama ar tėtis sugalvotų žodį, kai pirmą garsą pasakote jūs. Pavyzdžiui, jūs sakote garsą M, o suaugęs sugalvoja ir pasako žodį – mašina, S – sofa ir pan. Paskui pasiūlykite tėveliams pasikeisti vietomis, kai pirmą garsą pasakys jis, o jūs turėsite sugalvoti žodį.

• Paskaičiuokite kartu su broliukais ir sesutėmis. Jūs pasakykite vieno daikto, esančio namuose, pavadinimą, o žaidimo draugas turi suskaičiuoti ir pasakyti, kiek tokių daiktų yra Jūsų namuose. Pavyzdžiui, Jūs pasakote kėdė, o brolis ar sesė jas suskaičiuoja ir pasako ,,mes turime šešias kėdes”. Tėveliai, būtinai stebėkite, kad vaikai kalbėtų pilnais sakiniais, o ne atsakytų vienu žodžiu. Galite skaičiuoti šaukštus, langus, lovas ir t.t. Vėliau galite apsikeisti ir dabar jau daiktus skaičiuos suaugęs žmogus. Vaikai tikrai apsidžiaugs, jei netyčia suras Jūsų ,,klaidą”.

 

• Vaikučiai, padėkite tėveliams ir mamytėms susitvarkyti namuose. Artėja gražiausia pavasario šventė – Velykos. Jūs jau dideli ir tikrai galite sudėtų knygas į lentyną, žaislus – į žaislų dėžę, šaukštus – į stalčių, šluotą – į sandėliuką, pieštukus – į pieštukinę, puodus – į spintelę, batus –į batų dėžę ir pan. Kai susitvarkysite, pasakykite tėveliams, kur yra Jūsų namuose žaislai, knygos, indai ir stalo įrankiai , rūbai… Tėveliai, prašykite, kad vaikas pasakytų pilnu sakiniu ,,Rūbai yra spintoje” ir t.t. Nepamirškite padėkoti savo didžiausiems pagalbininkams…

• Vaikai, priminkite tėveliams, kokias Jūs žinote spalvas. Juk Velykos – čia pat! Šią šventę jūs švęsite su savo šeima. Velykų rytą marginsite kiaušinius – margučius. Kiekviena spalva, kuria dažomi kiaušiniai, turi savo reikšmę:

o   juoda spalva – tai žemės simbolis,
o   raudona spalva – sėkminga pradžia,
o   žalia – tai augalų spalva,
o   geltona ir ruda – tai subrendusių javų simbolis,
o   mėlyna – tai dangaus spalva…

O juk pasaulyje dar gausybė raštų yra. Margučiai puošiami raštais, kurie simbolizuoja pavasarį: saulutėmis, žvaigždėmis, rūtomis, eglėmis, paukščiais, gėlių žiedais, žalčiais…Jei mėgstate piešti, galite nupiešti lėkštę, o joje dryžuotą, taškuotą, gėlėtą ir vienspalvį (jums gražiausios spalvos) margutį, o paskui piešinėlio nuotrauką atsiųskite man… Kai tiek daug aplink margučių, pažiūrėkite ir pamėginkite atrasti tokį pat:

Velykos – linksma pavasario šventė, jei norite, galite ir eilėraštuką apie šią šventę išmokti:
Kiek margučių, kiek linksmybių
Laukia mūsų per Velykas!
Mes dažysim margučius
Ir keliausim į svečius.
Pasiimsim pintinėlę,
Prisidėsim kiaušinėlių,
Pavaišinsime vaikus,
Gal sutiksim kiškučius,
Benešančius mums saldainių,
Po pyragą ir riestainį…

Taip jau yra, kad šiais metais Velykas švęsti turime namuose, ir keliauti negalime, bet šį smagų eilėraštuką galėsite pasakyti kitiems šeimos nariams…

O dabar, kai pažaidėte ir darbelius nudirbote, labai laukčiau, kad pasidalintumėte kaip Jums sekėsi darželio facebook paskyroje arba elektroniniu paštu adresu aleliunienedaiva@gmail.com Tėveliai, kurie pageidautumėte, galėčiau atsiųsti individualias užduotis Jūsų vaikui. Rašykite man elektroniniu paštu adresu aleliunienedaiva@gmail.com Geros ir kūrybingos jums nuotaikos, gražių švenčių ir iki kitų susitikimų!
Logopedė Daiva

 

2020 m. kovo 30 d.

Sveiki. Norėčiau pateikti keletą rekomendacijų tėveliams, kurie padėtų lavinti vaikučių kalbą. Labai svarbu, kad nepaliktumėte vaikų vienų prie kompiuterio ar televizoriaus, bendrautumėte su jais, sektumėte ar skaitytumėte pasakas, o paskui galite prašyti apibūdinti pagrindinius veikėjus, atpasakoti svarbiausius įvykius, į klausimus atsakant pilnais sakiniais, o ne vienu žodžiu.

Kai mažieji nerimsta, jiems reikia veiklos. Pažaiskite kartu:

• Paprašykit, kad vaikas išgirdęs nurodytą garsą (pavyzdžiui Š), atliktų sutartą veiksmą: atsitūptų, suplotų ar pašoktų. Mažesniam vaikui, iki ketverių metų, sakykit garsų eilę: v, b, k, Š, d… po to dviejų garsų skiemenukus: me, ka, bū, Ša, al…, o vyresniam vaikui galite sakyti ir sunkesnius skiemenukus (skai, paŠ, kvie…) arba žodelius, kai garsas, kurį reikia išgirsti, yra pirmas (Švilpynė, langas, Šokėja…), jeigu vaikui per lengva – garsas Š žodžio viduryje, gale…(vaikams, lankantiems logopedines pratybas, šios užduotys žinomos).

• Pasakykit pirmą žodžio skiemenį ir meskit vaikui kamuolį. Vaikas turi pagaut kamuolį ir pabaigt žodį. Pvz.: Pa – pūga, spąs – tai, miš – kas, kai – mas….Paskui žodį gali pradėti vaikas ir mesti kamuolį jums. Bus smagu.

• Kurkit su vaikais mįsles. Pirmiausia jūs apibūdinkit daiktą, o vaikas turi atspėt, apie ką kalbat, paskui pasiūlykit vaikui pačiam sukurti mįslę. Pvz.: Didelė, sunki, medinė, ruda, sena, graži, kas? Jei vaikas neatsako, padėkit pasakydami dar po vieną požymį ir leiskit vaikui pagalvot: tai yra baldas. Ji stovi mūsų miegamajame. Ten mes laikom rūbus. Taip, tikrai, tai spinta. Tada paprašykite vaiko, kad jis pats pasakytų: tai kokia ta mūsų spinta? Arba: Raudonas, saldus, apvalus, kietas, lengvas, sultingas, kas? Tai vaisius. Auga sode ant medžio. Pameni, kartu rudenį mes juos skynėm. Taip, tai obuolys. “Dabar tu man pasakyk, ar atsimeni, koks tas obuolys?” Nepamirškite pagirti vaiko.

• Smagiai lavinti vaiko kalbinius gebėjimus galima ir kasdieninėje veikloje. Pavyzdžiui: Paprašykite, kad vaikas padėtų jums padengti stalą: padėk ant stalo dvi lėkštes. Prie lėkščių padėk po vieną šakutę ( 6-7 metų vaikui sakykite “lėkštės dešinėje pusėje”). Už lėštės padėk puodelį. Stalo viduryje padėk druskinę. Šalia druskinės pastatyk pipirinę. O kur man pastatyti salotinę? (paprašykite, kad vaikas pasakytų šalia ko arba už ko, bet ne parodytų ir sakytų “čia”). Į salotinę įdėk šaukštą. Prie druskinės padėk lėkštę su duona. Aplink stalą sustatyk kėdes ir pan. Prašykite, kad vaikas įvardytų savo atliekamus veiksmus (Dedu lėkštes ant stalo. Prie lėkštės dedu šakutę…) Paskui dar kartą galite paklausti: Nematau, kur tu padėjai šaukštą? Kas stovi mūsų stalo viduryje? ir t.t. Būtinai pagirkit savo pagalbininką.

Artikuliacinė mankštelė – pasakėlė

Su kalbėti dar tik pradedančiais ar jau čiauškančiais vaikais išbandykite paprastą, visus kalbos padargus išjudinančią artikuliacinę mankštą, kuri, kad būtų smagiau, susieta su pasakojimu.
Sekite pasakaitę ir atlikite nurodytus judesius, kuriuos turėtų kartoti ir mažylis:

„Pas senelius važiavo brolis pūstažandis.“
Pasakę šį sakinį stipriai išpučiame žandus.

„Ir sesutė, visai kūdutė.“
Žandus stipriai, taip, kad paliestų liežuvį, įtraukiame.

„Bučkis ir broliukui, bučkis ir sesutei.“
Sučiaupiame lūpas bučiniui ir pasiunčiame du oro bučinukus, kad būtų garsas.

„Pasodino visus prie stalo ir skaniausių blynų davė.“
Apsilaižome lūpas nuo viršaus iki apačios.

„Dar karštučiai! Pūskite, vaikučiai!“
Suspaudžiame lūpas ir stipriai pučiame.

„O dabar jau galime blynus lapnoti.“
Judiname žandikaulį aukštyn ir žemyn lyg kramtytume.

„Nepamirškime tik padėkoti, šypseną padovanoti.“
Plačiai, kad visi dantukai matytųsi, šypsomės, liežuvį spaudžiame prie gomurio.

„Sočiai pavalgius, žaiskime slėpynių! Broli, kur gi tu?“
Liekame užsičiaupę ir liežuviu iš vidaus paliečiame kairį žandą, o tuomet – dešinį.

„Apieškokime visus namus. Broli, aaa-ūūū!“
Truputį išsižiojame ir liežuviu perbraukiame per dantis, iš pradžių per viršutinius, o tuomet – per apatinius.

„Reikia ir kieme ieškoti! Ir kairėj, ir dešinėj!“
Išsižiojame, iškišame įtemptą liežuvį ir jį pajudiname į kairę, į dešinę.

„Ir aukštai, ir žemai!“
Liežuvį pajudiname aukštyn, žemyn.

„Štai kur brolis! Snaudžia už bačkos!“
Liežuvį susukame į vamzdelį.

„Ar jau žaisti pavargai? Ima žiovauti vaikai.“
Atsipalaiduojame ir nusižiovaujame.

„O ką veikia pavargę vaikučiai? Gulasi miegučio.“
Atsipalaiduojame, užsičiaupiame ir užsimerkiame.

Bet nutinka ir taip, kad tėveliai labai aktyviai imasi ugdyti vaikų kalbą ir „perspaudžia“. Pagrindinės klaidos, kurių svarbu nedaryti:

Neverskite vaikų kalbėti, naudodami griežtą, įsakmų toną. Dažnai tėvai nori greito rezultato. Dėl šios priežasties jie „perspaudžia“ vaiką, versdami jį vėl ir vėl pakartoti žodį taisyklingai. Griežtai ištartas „būtinai pasakyk“ tik užkerta kelią natūraliam kalbos vystymuisi. Dėl tokio įsakmaus tono vaikas jaučiasi negerai. Jis mano, kad niekada nieko nepadaro teisingai ir tuomet vaiko noras išmokti taisyklingai kalbėti dingsta. Ką daryti? Vietoje vertimo kalbėti ramiu balsu parodykite, kad tą žodį galime “padalinti” ir lėtai ištarti dalimis, pvz.: veid-rodis, Pane-vėžys, kakla-raištis ar net ka-kla-raiš-tis. Tegul pavaikšto, pabūna pats su savimi. Po kiek laiko galite jo vėl paprašyti pakartoti tą patį vaikui sunkų žodį.

Nevartokite mažybinių ir netaisyklingų žodžių bendraudami su mažais vaikais. Svarbu, kad Jūsų žodyne nebūtų daug tokių žodžių, kaip „katinėlis“, „šuniukas“, „lėliukas“, „mašinytė“, arba, dar blogiau, neperimkite vaiko kalbėjimo manieros, sakydami „niam niam“, „au au“, „ciucia“. Iš tiesų tai yra didelė klaida, kuri nepadeda vaikui. Ką daryti? Kur kas labiau padėsite mažyliui, vadindami daiktus tikraisiais jų vardais. Mažam vaikui daug lengviau pasakyti „katė“, o ne „kačiukas“, „šuo“, o ne „šuniukas“. Šie trumpi žodžiai yra kur kas aiškesni vaikui, juos jam lengviau ištarti nei mažybinius.

Nemažai tėvų ir kitų šeimos narių mėgdžioja vaiką švepluodami ar kartodami vaikų susigalvotus žodžius. Suaugusieji šiuo atveju daro ypač didelę klaidą. Žinoma, švepluoti su vaiku ir pasilinksminti, kartojant jo naujadarą, gali būti smagu, tačiau tai tikrai neduos gerų rezultatų. Jei švepluosite ir netaisyklingai tarsite žodžius, vaikas ims nebesuvokti, ar jis teisingai kalba ir kuo jo kalbėsena bloga. Jie sutrinka: kas negerai, kodėl visiems smagu, ko jie juokiasi? Ką daryti? Atsisakykite pagundos kartu su savo vaikais švepluoti ar kalbėti netaisyklingai.

Neapkraukite vaiko žodžių ir užduočių gausa. Vaikai vienu metu nepriima daug informacijos – nereikėtų to užmiršti. Kartais ko nors prašydami vaiko vienu metu susakote daug dalykų. Vėliau jūs stebitės: „Paprašiau obuolio, o jis man neatnešė“, bet tikriausiai pamiršote, kad prie užduoties „atnešk obuolį“ dar paprašėte vaiko nueiti į virtuvę, virtuvėje padėti šluotą į vietą ir dar atnešti obuolį. Todėl rezultatas neturėtų stebinti. Ką daryti? Panašiu atveju turėtumėte trumpai ir kuo aiškiau vaikui pasakyti, ko norite – tai turėtų būti viena užduotis vienu metu.

Tėveliai nori, kad vaikas ką nors papasakotų, nors jis tam nepasiruošęs. Jūs nerimaujate, kad ketverių metų vaikas nepasakoja, kas jiems nutiko kieme ar darželyje. Ką daryti? Jei vaikas vengia kalbėti sakiniais, padėtų klausimai. Patartina užduoti kuo daugiau klausimų ir prašyti vaiko atsakyti pilnu sakiniu. Pavyzdžiui, į klausimą „Ką veikia berniukas?“ vaikas atsako „Žaidžia“. Tuomet tėvai paklauskite „Kas žaidžia?“. Kai vaikas atsako, kad „berniukas“, dar sykį perklauskite: „Tai ką berniukas veikia?“. Vaikui atsakius „Berniukas žaidžia“, jo galima klausti: „O su kuo jis žaidžia?“ ir t.t
Labai svarbu, kad nepamirštumėte paskatinti vaikų, pasidžiaugti net ir mažais jų pasiekimais kiekvieną dieną.

Šios rekomendacijos ir užduotėlės tinkamos visiems vaikams. Labai laukčiau atsiliepimų, nuotraukų kaip sekėsi atlikti su vaikais kalbines užduotis elektroniniu paštu adresu aleliunienedaiva@gmail.com Sėkmės visiems.