Vaikas pradeda ugdytis ir sąveikauti su pasauliu vos gimęs. Vaikystė yra palankiausias metas ugdyti gebėjimus, nes šiuo laikotarpiu vaikai aktyviai kaupia žinias apie juos supantį pasaulį. Ypatingai daug gebėjimų jie įgyja dar prieš eidami į mokyklą.
Ikimokykliniame amžiuje vaikai turi:
- įgyti žinių apie save ir supančią aplinką.
- išsiugdyti elementarius pažintinės veiklos gebėjimus.
- gebėti bendrauti su bendraamžiais.
- sukaupti ir išlaikyti dėmesį.
- laikytis kasdieninių taisyklių ir tvarkos.
- orientuotis erdvėje ir laike.
Svarbu šiuos gebėjimus kuo geriau įvaldyti, nes vaikui jie bus reikalingi ateityje. Kai kurių gebėjimų ugdymui nepakanka vien tėvų ar grupės pedagogų darbo, todėl į pagalba atskuba specialistų komanda. Vienas iš jų – specialusis pedagogas.
Specialiojo pedagogo tikslas – teikti specialiąją pedagoginę pagalbą vaikams, turintiems ugdymosi sunkumų. Šis specialistas padeda vaikams įsisavinti ugdymo turinį, lavina sutrikusias funkcijas, atsižvelgdamas į kiekvieno vaiko gebėjimus, ugdymosi galimybes ir ypatumus.
Specialiojo pedagogo veikla
Specialiojo pedagogo kabinete didelis dėmesys skiriamas pažintinių gebėjimų lavinimui, nes pažinimo proceso dėka vaikai susipažįsta ir supranta juos supantį pasaulį. Todėl itin svarbu ugdyti vaiko mąstymą, dėmesį, atmintį, suvokimą. Užsiėmimų metu plečiamas žodynas, lavinama rankos, pirštų motorika, mokoma laikytis susitarimų ir taisyklių.
Pratybų metu pastebėta, kad vaikams sunkiausia atskirti erdvės kryptis ir nustatyti daiktų erdvės santykius vienas kito atžvilgiu. Orientavimasis erdvėje yra sudėtingas procesas. Nes jis apima dydžio, formos vaizdinius, taip pat daikto skyrimo erdvėje, įvairių erdvės santykių supratimą. Jeigu yra sutrikęs gebėjimas suvokti erdvinius santykius, mūsų mažieji sunkiau orientuojasi aplinkoje, popieriaus lape, negali parodyti savo dešinės ir kairės rankos. Lygindami daiktus tarpusavyje, klaidingai numato jų dydį. Sunkumai kyla kai prašome padėti meškutį ant kėdutės, po, už ir t.t
Erdvės suvokimas glaudžiai susijęs su kalba. Kuo tiksliau vaikas vartos erdvės santykius reiškiančius žodžius, tuo geriau jis suvoks erdvę. Geri orientavimosi erdvėje įgūdžiai yra savarankiškumo kriterijus.
Keletas patarimų kurie padės vaikams geriau suvokti erdvę:
- Skatinkite vaikus suprasti ir parodyti savo kūno dalių padėtį erdvėje. Žaisti ,,Galva aukštai (viršuje), kojos žemai (apačioje), dešinė ranka, kairė ranka ir t.t.
![]() |
![]() |
![]() |
- Nustatykite daikto vietą erdvėje savo atžvilgiu (mano dešinėje, kairėje, prieš mane, už manęs, virš mano galvos) ir t.t.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Svarbu suprasti ir vartoti žodžius, reiškiančius erdvės sąvokas (ant, į, po, iš, už, prieš, prie, aukštyn, žemyn, pirmyn, viduryje, atgal, dešinėje, kairėje) ir t.t.
- Skatinkite suprasti ir parodyti judėjimo kryptį erdvėje. Žaisti ,,Aš einu…“ ( aukštyn-žemyn, į dešinę- į kairę, pirmyn-atgal). Smagu kai tėveliai eidami pasivaikščioti aptaria su vaikais krypčių sąvokas.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Nustatyti žaisliuko judėjimo kryptį erdvėje (artyn, tolyn, į dešinę, į kairę) ir t.t.
![]() |
![]() |
- Paprašyti nupiešti piešinėlį pagal žodines instrukcijas (nupiešk paukštelį – aukštai (viršuje), boružę – žemai (apačioje), katiną – dešinėje, medį – kairėje, o viduryje- namą.).
- Lyginti daiktus pagal dydį, aukštį, ilgį, svorį, kiekį, spalvą. Lavinti rankos ir pirštų motoriką.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Bendras visos komandos t. y. tėvų (globėjų, rūpintojų), pedagogų, švietimo pagalbos specialistų darbas leis mūsų vaikams greičiau patirti pažinimo džiaugsmą.
Patarimus pagal įvairią literatūrą parengė specialioji pedagogė Lina Tumelienė.